Recenze: Odvážná Vaiana - Legenda o konci světa

Původ: USA, 2016
Režie: Ron Clements, John Musker
Scénář: Ron Clements, John Musker, Taika Waititi, Jared Bush, Pamela Ribon
Hlavní role: Auli'i Cravalho (cz Michaela Tomešová), Dwayne Johnson (cz Martin Zounar), Alan Tudyk (cz Milan Slepička), Nicole Scherzinger (cz Jana Zenáhlíková), Rachel House (cz Ludmila Molínová)
Hodnocení ČSFD: 83%
Anotace:
Walt Disney Animation Studios uvedou struhující počítačově animovaný film Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa o nebojácné dospívající dívce, která se vydává na nebezpečnou cestu, aby zachránila svůj lid. Cestou potkává Vaiana (Auli'i Cravalho) kdysi mocného poloboha Mauiho (Dwayne Johnson), který jí pomůže stát se zkušenou mořeplavkyní. Společně se plaví přes širý oceán a zažívají nebezpečná a úžasná dobrodružství, například setkání s obřími mořskými monstry, ze kterých leckdy uniknou jen o vlásek.

Snad už loni o prázdninách se objevily první zmínky o nové Disney princezně - Moaně. Původně jsem četla, že to je na rok 2018, takže si pár okolních lidí vyslechlo, jak to zase bude soupeřit s HTTYD 3 o Oscara a jestli to zase sebere Disney, že se fakt naštvu (zas tak fakt ne, Velká šestka si to zasloužila), a pak najednou hups, a ona byla tady! Překvapení, jak brzy film přišel, rychle vystřídala taková ta disneyovská nálada, kdy přesně víte, že tohle vám nesmí uniknout.

Na Disney není nikdo nikdy dost starý, navíc když teď dělají přímo 3D postavičky, což je přímo pastva pro oči, a příběhy jsou daleko propracovanější, no kdo by se nezamiloval? Na vlásku i Frozen jsou takové moje srdcovky, že jsem i na Moanu, kterou do Evropy poslali jako Vaianu, byla nesmírně zvědavá. Po prvních pár dnech premiéry přicházely ohlasy, že to je daleko lepší než Disneyho předchozí filmy, a já si Frozen vymluvit nenechám, že jo. Musela jsem to vidět.
Disney se po dvou princeznovských filmech trochu odprostí od zámkové tématiky, ačkoli u nějakého toho vyššího postavení zůstává. Vaiana žije na ostrově někde v Tichém oceánu a je jedinou dcerou náčelníka kmene. Takže je svým způsobem taky trochu princezna. Jak už to bývá, ve skrytu duše je to zarytý rebel, co by rád pomohl svému lidu, ale zároveň chce taky trochu svého života. Vaianu láká především svět za oceánem. A když se začnou tenčit zásoby jídla, nezbývá jí nic jiného, než poslechnout babiččinu legendu o bohu Mauim, který by měl téhle zkáze zabránit. A tak se vydává ho hledat.

Kostra příběhu vcelku banální, ale naprosto to vychytal ten zbytek.
Samotná Vaiana je skvělou volbou na hlavní hrdinku. Jako puberťačce se v ní sváří spoustu pocitů, co a jak se životem, a její výraznou vlastností je oddanost, ať už komukoli. Za mě nejoblíbenější postava z filmu, určitě. Měla chvilky, kdy jsem chtěla protočit oči, ale Disney i tak potřeboval udělat film, aby se hlavně smály děti, tak jsem to lehce přehlédla.
A pak je tu Maui, všude oslavovaný bůh! Dokážete si představit, jak těžce jsem věřila, že s Vaianou skončí spolu? :D Maui je tou postavou, která skoro hraje na obě strany, chvilku je vážně k nevydržení a pak ho potřebujete. Dívala jsem se na rozhovory s dabéry originálu, Auli'i Cravalho i Dwayna Johnsona, a dokonce tak zjistila, že Maui je pro ně skutečný hrdina, že legendy o něm se vypráví snad po celé Havaji. Další plus pro Disneyho.

Nebyl by to Disney film bez písniček - když jsem slyšela první už v traileru, jen jsem pozvedla obočí. Domorodý jazyk? Proč ne? A skutečně se ve filmu objevilo tolik skvělých songů, že je doteď pořád zpívám. A na rozdíl od Frozen jsem tu docela spokojená i s jejich překlady. Navíc věřím, že u Mauiho "You're Welcome", v češtině Vždy k službám, nevydržíte bez vrtění. Fakt.
Vím, že mám pro tyhle filmy cit, ale skutečně jsem si to celou dobu výsostně užívala a bavila se. Hlášky tu jsou jak pro starší, tak pro mladší, ale občas jsem se na celé kino smála jen já, až jsem si říkala, kde je chyba :D Z Mauiho v jedné scéně taky vypadne další narážka na ostatní disneyovky - jak v Zootropolis na Frozen, tak i tady na všechny ostatní. Ať vám nepokazím překvápko, jen naznačím, že to bude o princeznování, ale vážně mě to rozesmálo :D Objeví se i dojemnější scénky, kde jsem taky zakápla slzičku, a i když je to trochu předvídatelné, komu to vadí?
Český dabing byl taky vyvedený skvěle. Samozřejmě jsem radši, když Mauiho slyším jako Johnsona, ale i tak.
A ta animace, prostě ach! Nesnáším, když postavy ve filmu spadnou do moře, vylezou z něj a během pár sekund jako by se nic nestalo - ve Vaianě si na tom dali záležet. Každý ohyb pramínků, kdykoli vlasy pohodí na stranu, mokré vlasy, dokonce i písek v mokrých vlasech, písek na těle, když se v něm vyválí, a nádherně animovaná příroda. Jen škoda těch nohou, no...

Nic mi nebrání dát tomu pět hvězdiček. Do toho filmu jsem se zkrátka zamilovala. Nevím, jestli to bylo lepší než Frozen, ale rozhodně to bylo dobré. Pokud aspoň trochu fandíte Disneyho animákům, dejte tomu šanci.